Omforma mottagning för förpackningsavfall på Stockholms återvinningscentraler

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Författare: Tilda Byrstedt; Zahra Almayahi; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Regeringen har beslutat att ansvaret för insamling av förpackningsavfall ska tillhöra Sveriges kommuner. Idag har främst Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI) skött insamlingen av förpacknigsavfallet i hela Sverige. Med bakgrund i regeringens beslut, som träder i kraft 1 januari 2024, står Stockholm Vatten och Avfall (SVOA) inför utmaningen att förändra sitt tjänsteutbud på dess återvinningscentraler och även ta emot förpackningsavfall. För detta ändamål behöver de ta fram kärl för att samla in avfallet, som även ska gå att placera på ÅVC:erna trots platsbrist. Processen av utvecklingen av detta kärl är vad som beskrivs i denna rapport. Önskemål från uppdragsgivaren var att de nya kärlen ska vara mer estetiskt tilltalande än dagens. Utöver detta har även problem med dagens behållare identifierats och lösts. Först genomfördes litteraturstudier om liknande projekt samt FTI:s behållare, där folks preferenser på utformning av kärl kunde läsas. Vidare genomfördes en marknadsundersökning där olika lösningar för insamling av förpackningsavfall undersöktes. Det inhämtas även information kring diverse regler och rekommendationer för tillgänglighetsanpassning samt barnsäkerhet på containrar. Sedan utfördes studiebesök samt kundundersökningar i form av observationer, intervjuer samt enkätundersökning. Här kom de viktigaste insikterna för projektet som ledde till en förståelse för användarnas behov. Flertalet personer upplevde dagens kärl som äckliga och att de har för små hål. Det gick även att se hur personer rörde sin kropp då de nyttjade kärlen. De böjde sig ner, höll sin medhavda behållare mot sig själv och kärlet, eller försökte ösa innehållet ur behållaren i kärlens hål. Det noterades även att de nedre inkastsöppningarna, som är tillgänglighetsanpassade, ofta var blockerade inifrån. För att lösa de identifierade problemen skissades lösningar som slutade i tre koncept som alla syftar till att lösa olika problem. Roten, en behållare nedsänkt i marken med syfte att öka volymen utan att ta upp för mycket plats. Hamnen, en container inspirerad design med en inre avdelare för att skapa ett fack för de övre inkasthålen och ett fack för det nedre, samt Huvudstaden. Huvudstaden var inspirerad av utemöblerna i Stockholms stad och består av ett skal samt inre behållare som lyfts för att minska förslitning på de synliga delarna. Den har även trattformade inkastöppningar för att öka dess storlek utan att bryta mot befintliga regelverk. I slutändan valdes konceptet Hybriden, en kombination av Hamnen och Huvudstaden. Det yttre skalet har utseendet från Hamnen, medan de trattformade hålen och den inre behållaren tas från huvudstaden. Även hamnens sektionering togs med. Vidare erbjuds även avlastningsmöjlighet i form av krokar samt en läpp vid den nedre inkastöppningen. Det är även tänkt att integrera en nivåvakt från företaget Smart Recycling, som med hjälp av ultraljudssensor och en AI-algoritm som känner av och förutspår kärlets fyllnadsnivå för att optimera tömningsrutter. Modeller i 1:10 skala och 1:20 togs fram tillsammans med CAD modeller för att ge en realistisk uppfattning om produkten i verklig storlek och möjliggjorde bedömning av proportioner och dimensioner på ett mer hanterbart sätt. Tillverkningsmetoderna för framtagningen av behållarna består av rullformning, bockning och rundvalsning, där samtliga delar av behållarna tillverkas av plattstålet S235JR. Kostnaden för materialet blev 51 674,75 kronor och för tillverkningen 155 024,25 kronor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)