Strukturer och Preferenser inom Konsultmarknaden : En utforskande studie av upphandlingsprocessen för tjänstemannamässig arbetskraft inom tillverkning och logistik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Sammanfattning: Studiens övergripande syfte är att öka förståelse och förutsättningarna för att studera affärsmöjligheter. Studien har bedrivits induktivt och utgår ifrån 48 stycken intervjuer med verksamhetsspecifika beslutsfattare inom upphandlingsprocessen. Beslutsfattarna är spridda över 11 svenska branscher. Resultatet visar på en stor variation med avseende på upphandlingsmängd för respondentverksamheterna, där en högsta upphandlingsmängd var 110 heltidsanställda konsulter per år och en minsta mängd var 0. Median mängden för de verksamheter som ingick i urvalsgruppen var 3 heltidsanställda konsulter per år. Vidare identifierades 10 stycken konkurrensprioriteringar för urvalsgruppen. 3 konkurrensprioriteringar var exklusiva för den grupp som tillämpade en centraliserad upphandlingsmodell och 3 var exklusiva för den grupp som tillämpade en decentraliserad upphandlingsmodell. Korrelationer mellan leverantörspreferenser med avseende på mängden aktivt bidragande leverantörer och upphandlingsmängder identifierades även. Studien har bidragit med en holistisk bilateral modell som beskriver affärsutbytet mellanen konsultverksamhet och en upphandlande verksamhet. Modellen underlättar vidare studier på så sätt att bakomliggande mekanismer för affärsmöjligheter blir lättare att studera rent systematiskt. Modellen som konstruerats kan användas som ramverk för att bedöma alternativa affärsutbyten. Genom att jämföra relativa värden och preferenser kan olika situationer bedömas för att avgöra vilket alternativ som innebär störst sannolikhet för god affärsmöjlighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)