Upplever barn att skogen används på fritidshemmet?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: På fritidshemmet ska barn erbjudas en meningsfull fritid och uppmuntras till lek och rörelse. Enligt Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11, 2019) ska undervisningen i fritidshemmet bland annat erbjuda barn möjlighet att upptäcka friluftsliv, vistas i olika naturmiljöer samt lära sig om allemansrätten. I det här arbetet undersöks barns upplevelse av skogen på fritidshemmet och vad barn tycker om skogen som lekplats. Studien fokuserar också på skogen som plats för lärande och hälsa. För att ta reda på detta användes teori om barns perspektiv och barnperspektiv samt begreppen lärande och lek. Med utgångspunkt i två frågeställningar, “Hur uppfattar barn på fritidshem att de får ta del av skogens resurser och hur påverkar naturen deras lärande och hälsa?” och “Hur skiljer sig barns lek i skogen jämfört med på skolgården?” intervjuades barn på två fritidshem. Det insamlade materialet transkriberades, sorterades och kategoriserades för att sedan analyseras. Resultatet kom fram till att det finns ett intresse hos barn att gå till skogen men att fritidshemmen inte går dit. Resultatet kommer också fram till att barn blir mer fria och fantasifulla i skogen samt att fler barn leker med varandra. Det blir också tydligt hur barns rörelsemönster förändras. Slutsatsen är att skogen som plats gynnar barns utveckling och hälsa men fritidshemmen väljer att inte utnyttja skogens resurser även om barnen själva berättar att de vill gå dit.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)