Sökning: "Linda Eriksson"
Visar resultat 1 - 5 av 138 uppsatser innehållade orden Linda Eriksson.
1. Automatisering inom försörjningsstöd: Etthandläggarperspektiv : En kvalitativ studie med utgångspunkt i ramverket värdepositioner
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro UniversitetSammanfattning : .... LÄS MER
2. Upplever barn att skogen används på fritidshemmet?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : På fritidshemmet ska barn erbjudas en meningsfull fritid och uppmuntras till lek och rörelse. Enligt Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11, 2019) ska undervisningen i fritidshemmet bland annat erbjuda barn möjlighet att upptäcka friluftsliv, vistas i olika naturmiljöer samt lära sig om allemansrätten. LÄS MER
3. Obesitas - att byta ett stigma mot ett annat med bariatrisk kirurgi som behandling.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Obesitas är ett ökande folkhälsoproblem och omkring 650 miljoner människor lever med obesitas världen över. Sjukdomen innebär svårigheter både fysiskt och psykosocialt för de drabbade. LÄS MER
4. Lärares val av metod i tidig läsinlärning : En intervjustudie av yrkesverksamma lärare i årskurserna F-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Studien belyser läsinlärningens betydande roll för varje elevs läsförmåga, med syfte att undersöka vilka metoder lärare använder i den tidiga läsinlärningen för att elever ska utveckla fonologisk medvetenhet i årskurserna F-3, samt vilka strategier som skapar motivation i läsinlärningen. Det resulterade i frågeställningarna: Vilka metoder och undervisningsmoment i den tidiga läsinlärningen använder lärare inom årskurserna F-3 för att utveckla elevernas fonologiska medvetenhet? Hur skapar lärare strategier för att underlätta för och motivera elevers läsinlärning? Bakgrund och tidigare forskning presenterar olika läsinlärningsmetoder i syfte att ge läsaren goda kunskaper om forskningsområdet. LÄS MER
5. Vad erbjuds barn genom barnlitteratur i förskolan? : En analys av åtta bilderböcker som nominerats till Förskolebarnens litteraturpris 2023
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : This study contains analysis from eight different children’s books, who are nominated for the preschool children’s literature prize on the platform Polyglutt, to look at the didactic potentials the books contain based on the Swedish preschool’s foundations of values. The purpose of the study is to illuminate and emphasize the importance that preschools teachers in their pedagogical planning makes conscious choices on the fiction the children in preschool are offered. LÄS MER