Sökning: "children’s literature"

Visar resultat 1 - 5 av 486 uppsatser innehållade orden children’s literature.

  1. 1. Rörelseaktiviteter i förskolan utifrån förskollärares syn En Kvalitativ studie om förskollärares syn och kunskap om barnens rörelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Niyan Tahir; Teifa Qassab; [2020]
    Nyckelord :Movement activities; preschool teacher; preschool;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to map preschool teachers' views and knowledge about children's movement activities in preschool and to apply it to the paper's aim from the perspective of preschool teachers. The questions that form the basis of the study is based on pre-school movement activities and how the pre-school teacher's activities are applied. LÄS MER

  2. 2. Fysisk Aktivitet hos Barn och Ungdomar med IBD

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV); Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Susanne Gustafsson; Jennie Stålbrand; [2020]
    Nyckelord :Inflammatory Bowel Disease; Ulcerative Colitis; Crohn´s Disease; Children; Adolescents; Physical activity; Exercise; Health;

    Sammanfattning : Background Pediatric IBD can limit the dayly life and is associated with psychosocial strain and future illness. However, physical activity and exercise are at great importance through childhood. LÄS MER

  3. 3. Analog och digital barnlitteratur som pedagogiskt verktyg : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med barnlitteratur för att stötta och vidga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Alexandra Olofsson; Ebba Ruthström; [2020]
    Nyckelord :Children s literature; digital tools; digital media; literacy; tablet; interaction; language development; the book as artifact; Barnlitteratur; digitala verktyg; digitala medier; litteracitet; lärplatta; interaktion; samspel; språkutveckling; boken som artefakt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar med både analog och digital barnlitteratur i förskolan och vad de uttrycker som möjligheter respektive utmaningar. Forskningsfrågorna som besvaras i studien är “hur beskriver förskollärare att de arbetar med barnlitteratur både analogt och digitalt?” samt “vilka möjligheter och utmaningar synliggörs med den analoga respektive den digitala barnlitteraturen?”. LÄS MER

  4. 4. ATT KÄNNA SIG ANNORLUNDA : En litteraturstudie om barns upplevelser av att leva med diabetes typ 1

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV); Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Emil Piri; Malin Österberg; [2020]
    Nyckelord :children; diabetes mellitus type 1; experiences; barn; diabetes mellitus typ 1; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: ​Diabetes mellitus typ 1 är den vanligaste typen av diabetes hos barn. Barn med kronisk sjukdom upplever att de inte har möjlighet att delta i aktiviteter på grund av sitt hälsotillstånd. Barn är ofta rädda när de får sin diagnos eftersom de inte vet vad diabetes är. LÄS MER

  5. 5. Barns självständiga mobilitet i staden : vägen till skolan

    Kandidat-uppsats, SLU/Department of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Beata Willeborn; [2020]
    Nyckelord :barns självständiga mobilitet; barns i staden; skolvägen; utemiljö;

    Sammanfattning : I dag har barn en begränsad rörelsefrihet i staden. Antalet barn som reser självständigt till skolan minskar och samtidigt ökar barns stillasittande. Arbetet syftar till att beskriva hur den fysiska miljön, påverkar barns självständiga mobilitet och hur den kan främjas. LÄS MER