Konflikthantering – Ett avstamp i pedagogers vardag

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: 1.. Sammanfattning:Genom vår utbildning och under vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU), har vi noterat att det dagligenuppstår konflikter i skolan mellan elever och vi har förstått att den konflikthantering som därmed följer frånpedagogernas sida skiljer sig mycket mellan skolorna. Syftet med studien har varit att ta reda på hur pedagogerarbetar med dessa konflikter i skolorna. Vi har därför studerat, intervjuat och undersökt hur verksammapedagoger arbetar med konflikthantering mellan elever i förskolan, grundskolan och gymnasiet, vilkenutbildning pedagogerna har inom konflikthantering samt vilket stöd pedagogerna har att tillgå när det uppstårkonflikter. För att få ett internationellt perspektiv på konflikthantering inom skolan har vi även gjort enstudieresa till Thailand där vi intervjuat thailändska pedagoger för att undersöka om det föreligger några likheteroch skillnader bland pedagoger internationellt i hur konflikter mellan elever hanteras.Vi har via samtalsintervjuer med 10 stycken verksamma pedagoger samlat information som sedan bearbetats avoss för att slutligen bli centralt innehåll i rapporten. Resultatet visade att det bland annat skiljer sig mycket vilkenutbildning pedagogerna har i konflikthantering. En annan intressant del som vi har uppmärksammat genomstudien är de skillnader som visat sig gällande själva hanteringsprocessen vid konflikthantering mellan depedagoger som vi har intervjuat. Vårt resultat visar även att samtliga pedagoger kände sig trygga med att hanterakonflikter som uppstår mellan elever. En detalj som vi har observerat som tämligen anmärkningsvärd är att ingenav de tillfrågade pedagogerna använder sig ut av någon av de vedertagna konflikthanteringsmodeller som brukaranvändas inom skolan idag, som vi har studerat och som finns med i tidigare forskning kring detta ämne.I inledningen definierar vi vår syn på begreppet konflikt i skolan mellan elever och orsaker till att konflikteruppstår. I delen teoretisk anknytning och tidigare forskning presenteras olika definitioner av begreppet konflikt,vi ger en inblick i skolans värdegrund samt hur styrdokumenten ser ut och slutligen presenterar vi några olikakonflikthanteringsmodeller som verksamma pedagoger kan använda sig av. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)