Mätning av logistikprestationer i gapet mellan förväntad och erhållen service : En kvantitativ studie av logistikprestationer i plastindustrin i Sverige

Detta är en Kandidat-uppsats från Ekonomihögskolan, EHV

Författare: Andreas Korsén; Bobby Persson; Fredrik Larsson; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Kandidatuppsats i företagsekonomi, Ekonomihögskolan vid Växjö universitet, Logistikfördjupningen, EKL 361, VT 2006 Författare: Andreas Korsén, Fredrik Larsson och Bobby Persson Handledare: Åsa Gustafsson Examinator: Helena Forslund Titel: Mätning av logistikprestationer i gapet mellan förväntad och erhållen service – en kvantitativ studie av logistikprestationer i plastindustrin i Sverige. Bakgrund: Ett standardiserat kund-/leverantörsförhållande är baserat på att leverantören förser kunden med de varor och tjänster som han eller hon betalar för. Kunden har rättighet att förvänta sig att den varan eller tjänsten han eller hon betalar för kommer att fungera tillfredsställande. Gapet mellan förväntad och erhållen tjänst kan öka eller minska beroende på leverantörens förmåga att leverera önskad tjänst. När det gäller relationerna mellan kunder och deras leverantörer i plastindustrin kan det ibland uppstå gap i fråga om hur de uppfattar kvaliteten på logistiktjänsten som utförts. Genom logistikprestationsmått kan leverantörens prestation mätas. Syfte: Syftet är att med hjälp av valda logistiskprestationsmått undersöka vilka mest respektive icke signifikanta gap som existerar i hur kunder upplever att logistikprestationerna utförs i den svenska bearbetande plastindustrin. Metod: En kvantitativ undersökning i form av en enkätundersökning till 200 företag har genomförts, där logistikprestationsmått har uppmätts. Resultat, slutsatser: Efter en analys av det empiriska materialet framgick det att på sex av de åtta logistikprestationsmåtten fanns det ett signifikant gap mellan vad kunden förväntar sig och vad kunden erhåller av sin leverantör Förslag till fortsatt forskning: En kvalitativ studie kan utföras för att undersöka samma gap i samma bransch för att ge en djupare förståelse om fenomenet. Ett annat förslag är att genomföra en liknande studie fast med andra logistikprestationsmått eller att undersöka andra gap med samma prestationsmått.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)