Lärare och rektorers perspektiv över hur matematiklärande kan främjas på gymnasiets yrkesprogram

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Denna studie har haft en kvalitativ utgångspunkt. Datainsamling har skett via intervjuer av lärare och rektorer som arbetar på och med matematik på gymnasiets yrkesprogram. Matematikämnet har en låg måluppfyllelse på riksnivå med lägre betyg än andra ämnen och en högre andel F-betyg, vilket innebär underkänt. Syftet med studien har varit att höra vilka utmaningar lärare och rektorer beskriver samt hur dessa förebyggs på grupp- och organisationsnivå. I studien har det framkommit att eleverna ofta har en negativ bild av matematikämnet, en svag självkänsla gällande sina egna förmågor och låga förkunskaper. För att möta dessa elevgrupper på ett bra sätt krävs en organisation där lärare ges tid församverkan och där kursen gärna får extra tid. I undervisningsmiljön lyfts goda relationer fram som mycket centralt. Det blir viktigt att både bygga på elevens kunskaper samtidigt som eleven också får stöd i att stärka sin självkänsla.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)