Kvalitativ utvärdering av steg V i Swe-LARSP : Barns produktion av bisatser i åldrarna 3;0-3;6 år

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Logopedi

Författare: Johanna Stenmark; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund Language Assessment, Remediation and Screening Procedure, LARSP, är ett kliniskt verktyg för att genom spontantalsanalys bedöma barns expressiva grammatiska förmåga. Materialet är i grunden utvecklat för en engelsktalande population men 2016 gjorde Rosenberg och Mellenius en första svensk anpassning. Denna anpassning har inte kvalitativt utvärderats i sin helhet men tidigare examensarbeten inom logopedi har tittat på steg III och steg IV. Syfte Studiens syfte var att kvalitativt utvärdera steg V i Swe-LARSP samt att göra en djupare analys av hur barn i åldrarna 3;0–3;6 år (år;månader) producerar bisatser.  Metod Spontantalsdata från sex barn (3;0–3;6 år) med typisk språkutveckling samlades in. Inspelningarna transkriberades ortografiskt och 50 yttranden togs ut och analyserades enligt LARSP. Därefter analyserades barnens samtliga producerade bisatser och bisatsförelöpare.  Resultat Två av de nio befintliga strukturerna på steg V i Swe-LARSP förekom hos 50% eller fler av barnen i studien. Bisatser förekom hos 66,7% av barnen och bisatsförelöpare förekom hos 66,7% av barnen. Hälften av deltagarna producerade bisatser och bisatsförelöpare parallellt.  Slutsatser Sammanfattningsvis bedömdes steg V i Swe-LARSP i huvudsak fånga barns förmåga till sam- och underordning av satser i åldrarna 3;0–3;6 år. Dock indikerar studiens resultat att steget verkar behöva revideras innan dess samtliga strukturer kan anses spegla barns grammatiska förmåga i denna ålder. Resultaten visade även att bisatsförelöpare inte verkar tillhöra ett avgränsat utvecklingssteg i barns bisatsutveckling utan att de produceras parallellt med fullständiga bisatser upp till åtminstone 3;6 års ålder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)