Försvarsmakten som en lärande organisation? : En kvantitativ studie ur ett medarbetarperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien var att undersöka vilka styrkor och svagheter som medarbetare upplever i svenska Försvarsmakten utifrån konceptet lärande organisationer. Metod: Studien har genomförts med en kvantitativ ansats genom en tvärsnittsstudie som innehåller dels OSI-enkät som är uppbyggd på en likertskala och dels en innehållsanalys av en fritextfråga. Totalt har 100 medarbetare inom den svenska Försvarsmakten svarat på enkäten. Resultatet för surveyundersökningen har analyserats genom deskriptiv statistik och ANOVA medan innehållsanalysen har genomförts genom att svaren på en fritextfråga har delats in i olika kategorier. Resultat och slutsats: Studiens resultat visade på att svaren för faktorn positiv attityd avviker med ett lägre medelvärde jämfört med de andra faktorerna. Resultatet visade även på att anställningstid har påverkan för hur man upplever organisationen där personal anställd längre än 10 år tenderar svara med lägre poäng på enkäten som helhet med en viss variation mellan olika faktorer. Vi fann också att resultatet från innehållsanalysen styrker att faktorn positiv attityd är ett stort förbättringsområde och att den svenska Försvarsmakten står inför en rad utmaningar kopplat till personalfrågor så som arbetsmiljön och en hög arbetsbelastning. Respondenterna efterlyser ett helhetstänk över organisationen, systemförståelse och moderniserade kommunikationsfunktioner. Examensarbetets bidrag: Studien har gett ett teoretiskt bidrag genom att testa och validera mätverktyget OSI i en militär kontext samt ett praktiskt bidrag i form av en ökad förståelse för vilka utmaningar den svenska Försvarsmakten står inför. Den har även bidragit till en djupare förståelse för vilka åtgärder som behöver vidtas för att den svenska Försvarsmakten ska vara flexibel och modern i sin struktur. Förslag till fortsatta studier: Studien har väckt flera idéer för framtida studier inom lärande organisationer. Det skulle vara intressant att jämföra olika förbandsdelar inom den svenska Försvarsmakten mot varandra vilket skulle ställa högre krav på större underlag. Ett annat förslag är att jämföra resultaten mellan de som sitter i chefsbefattning och icke-chefsbefattning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)