BETYDELSEN AV SALIENCY FÖR RESPONSIVITETEN GENTEMOT DEN ALLMÄNA OPINIONEN I DET POLITISKA UTFALLET

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Författare: Victoria Wojewoda; [2024-02-27]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den här uppsatsen undersöker allmänhetens påverkan på politiken i frågor som är av särskild betydelse för medborgarna. Genom kvantitativ statistisk analys undersöks om responsiviteten gentemot den allmänna opinionen i det politiska utfallet är högre för sakfrågor som är salient bland medborgarna. Med ett omfattande dataset bestående av konkreta sakfrågor inom en bredd av olika politiska ämnesområden, analyseras 634 unika fall i Sverige från åren 1991–2009. Mätningen av saliency baseras på medietäckningen av sakfrågorna i Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Resultaten från analysen visar att saliency inte har en betydande påverkan på responsiviteten gentemot den allmänna opinionen när det kommer till det politiska utfallet. Uppsatsen bidrar till den befintliga forskningen genom sitt undersökande av konkreta sakfrågor inom en bredd av olika politiska ämnesområden och genom att tillföra kunskap för en ny samhällelig kontext.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)