Sökning: "välbefinnande"

Visar resultat 1 - 5 av 4242 uppsatser innehållade ordet välbefinnande.

  1. 1. “Jag önskar att det var som på förskolan, att någon kom fram och sa, Hej Leo!”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Daniel Ren; Sandra Lund; [2023-10-23]
    Nyckelord :Fritidshem; NPF; Vårdnadshavare; Välbefinnande; Samverkan;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att identifiera vilka diskurser som skildras av vårdnadshavare till barn med Neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF) i relation till fritidshemmet. Arbete utgår från tre olika forskningsfrågor: Vilka diskurser konstrueras av vårdnadshavare till barn med NPF om barnens välbefinnande i fritidshemmet?, vilka diskurser kring samverkan mellan vårdnadshavare och fritidshemmet konstrueras av vårdnadshavare? samt vilka subjektspositioner görs möjliga för vårdnadshavare genom deras diskurser om samverkan med fritidshemmet? Barnets välbefinnande inom fritidshem konstrueras och även samverkan mellan vårdnadshavare och lärare i verksamheten. LÄS MER

  2. 2. Uppfattningar om lekens betydelse för barns utveckling och lärande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Jonna Johansson; Sara Ilievski; Shazia Ibrahimy; [2023-10-21]
    Nyckelord :Lek; Lärande; Utveckling; Förskola; Förskoleklass; Uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om leken har samma betydelse för barns lärande och utveckling i förskolan som i förskoleklassen. Vi önskar skapa en djupare förståelse om förskollärarens uppfattningar kring leken. LÄS MER

  3. 3. ”Det gäller att vara väldigt lyhörd”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Karin Erlandsson; Jessica Andersson Mutlu; [2023-10-21]
    Nyckelord :Förskollärare; barnskötare; förskola; uppfattningar; trauma typ 1; död; resiliens; barnperspektiv;

    Sammanfattning : I ”Läroplan för förskolan” (2018) framkommer det att barns välbefinnande och trygghet ska ligga till grund för den pedagogiska omsorgen som präglar förskolans verksamhet. Det framkommer däremot inte; varken i vår förskollärarutbildning eller i lagar samt styr- och policydokument, hur förskollärare och barnskötare ska förhålla sig till att möta barn i sorg som upplevt plötsliga traumatiska händelser som resulterar i dödsfall, exempelvis naturkatastrofer, sjukdomar och bilolyckor. LÄS MER

  4. 4. KREATIVITET SOM OMVÅRDNADSÅTGÄRD Konstens påverkan på äldre

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Elin Levin; Hilma Skälemark Brodd; [2023-06-28]
    Nyckelord :Konstaktivitet; kreativitet; känsla av sammanhang; salutogent perspektiv; skapande; vård- och omsorgsboende; välbefinnande; äldre.;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige är det lagstadgat att äldre personer ska få möjlighet att känna välbefinnande och ett sätt att göra detta på är att ge de äldre en chans till sociala sammanhang genom olika aktiviteter. Tidigare forskning visar på att konst och skapande kan påverka människor genom att bland annat leda till bättre välbefinnande. LÄS MER

  5. 5. Aging in place and the sense of it: Exploring the elderly’s perspective on a nursing home located in Jönköping, Sweden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :Muhamed Krestic; [2023-06-28]
    Nyckelord :”Aging in place”; “sense of place”; place”; “well-being”; “quality of life”; “formal care”; “nursing home”; “elderly”; “välbefinnande”; “livskvalité”; “formell vård”; “äldreboende”; “äldre”;

    Sammanfattning : This study explores the experiences and perspectives of older individuals residing in a nursing home with a focus on factors influencing their well-being and quality of life. The research is guided by three key concepts: Aging in place (policies and practices that allow older adults to reside in a chosen living setting for as long as possible, while avoiding unnecessary relocation), Sense of place (subjective and emotional connections individuals have with a specific place), and place (a location that holds a set of meanings). LÄS MER