”Vi ska ha ett bra samarbete, ett bra förhållande till föräldrarna för att det speglar av sig på barnet”

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Samarbetet mellan hem och förskola är en av det mest primära delarna för barns välbefinnande och utveckling. Som verksamma förskollärarstudenter synliggjordes behovet av samarbetets utveckling. Upptäckten av brist i relationer, kommunikations problematik och avsaknad av engagemang som i sin tur lett till brist i förtroendet. Dessa faktorer blev grunden till intresset att utföra en empirisk studie kring samarbete inom förskolan. Studien syftar till att undersöka hur några förskollärare och vårdnadshavare upplever samarbetet i förskolan samt vad de anser kännetecknar ett samarbete. Viktiga faktorer lyfts upp i syfte att främja och bygga ett gynnsamt samarbete mellan hem och institution. Det som blir synligt i studien är att samarbetet kännetecknas av trygga och tillitsfulla relationer, ett gemensamt förhållningssätt och en öppen kommunikation. Där både parterna har ett gemensamt ansvar till att dela perspektiv och information om barnet. Det är viktigt att vara lyssnande och visa respekt för att ta del av varandras kunskaper och erfarenheter inom varandras livsvärldar med barnen i fokus, detta för att kunna bygga och upprätthålla bron mellan hem och förskola. Det framhävs även att vårdnadshavaren har en viktig roll i förskolans arbete i strävan mot att stödja barnet. Målet med samarbetet är alltid barnet i fokus, med ett positivt samarbetsklimat kan förskollärarna och vårdnadshavarna främja barnets livslånga lärande. Utifrån en kvalitativ ansats med intervjuer och genom att analysera dem faktorer som uppkom, synliggör studien det som hindrar och främjar ett positivt och reellt samarbete. Med fenomenologi som grundteori tar studien fasta på förskollärarnas och vårdnadshavarnas upplevelser kring fenomenet samarbete. Denna empiriska studie ger insikt och kunskapsbidrag för förskollärare och förskollärarstudenter som strävar efter ett gynnsamt samarbete mellan hem och förskola. Trygga relationer utgör grunden för ett framgångsrikt samarbete och således trygga barn. Slutligen poängterar studien att det är engagemanget från förskollärare samt vårdnadshavares vilja att samarbeta som det som avgör kvalitén.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)