Sociala medier och självförtroende : Hur användandet av sociala medier samverkar med upplevt självförtroende

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

Sammanfattning: Bakgrund. Närvaron på sociala medier är hög bland Sveriges befolkning och tidigare forskning tyder på att intensiv användning kan ha en negativ effekt på välbefinnandet, samtidigt har självförtroende visat sig vara en viktig faktor för individens välbefinnande. Vidare finns det begränsad forskning om hur självförtroende samvarierar med användningen av sociala medier, detta pekar på att det finns mycket att utforska inom detta område. Material och metod. För att besvara studiens syfte och frågeställning om hur användningen av sociala medier samverkar med upplevt självförtroende hos den svenska befolkningen, användes den nationella SOM-undersökningen från 2015. 3400 personer i åldrarna 16 till 85 blev slumpmässigt utvalda från befolkningsregistret. Totalt var det 1685 respondenter som svarade på samtliga frågor, inklusive kontrollvariablerna. För att undersöka sambandet mellan sociala medier och självförtroende med hänsyn till bakgrundsvariablerna, användes multipel regressionsanalys. Resultat. Resultatet visade på ett svagt negativt samband mellan sociala medier och självförtroende, däremot kvarstod inte sambandet under kontroll för kön, utbildning och ålder.Slutsats. Graden av sociala medieanvändning är en av flera faktorer som kan ha en negativ påverkan på självförtroendet. Dessutom påverkas användningen av sociala medier och självförtroendet av faktorer som kön, utbildning och ålder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)