Equity crowdfunding i Sverige : En kvalitativ studie om andelsbaserad crowdfunding bland svenska företag

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Sammanfattning: Syfte: Denna studie är av kvalitativ art och syftar till att undersöka varför entreprenörer väljer att använda sig av equity crowdfunding som finansieringsform framför de traditionella finansieringsformer såsom banker och riskkapitalister. Teoretiska ramverket: Pecking Order-teorin, samt tidigare forskning som behandlar finansieringsgapet, traditionella finansieringsformer och equity crowdfunding. Metod: Kvalitativ metod med semi-strukturerade intervjuer. Slutsats: Studiens resultat tyder på att den största anledningen till att företag använder sig av equity crowdfunding är att skaffa sig kapital för att finansiera sina verksamheter samt dra nytta av de fördelar den har att erbjuda för att skapa starkare närvaro i marknaden. Utöver de ekonomiska fördelarna visade sig att företagarna använder equity crowdfunding för marknadsföringssyfte, öka kundkretsen, kunskapsspridning, samarbetspartner, och skydda äganderätten. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)