Likabehandling i teorin. En intersektionell analys av två skolors likabehandlingsplaner.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Som metod används dokumentanalys vilken ofta används för att undersöka skolans olika styrdokument.Undersökningen utgår från innehållnivå, ideologisk nivå samt intern- och extern verksamhetsnivå vilka är fyraav dokumentanalysens sex nivåer. Metoden gör de valda likabehandlingsplanerna överblickbara samt bidrar tillatt synliggöra tendenser rörande diskriminering och kränkande behandling. Materialet består av ISGGårdstensskolans likabehandlingsplan samt Nygårdsskolans likabehandlingsplan vilka är de skolor i Göteborgmed lägst respektive högst måluppfyllelse gällande elever som går ut nian.I analysavsnittet diskuteras tre framkomna tendenser under följande rubriker: En klasslös skola?, Hierarkier ocholikheter inom grupper samt Skolans roll och ansvar. Tendenserna diskuteras utifrån ett intersektionelltperspektiv samt mot bakgrund av styrdokument och tidigare forskning. Analysen visar bland annat på vikten avatt inte homogenisera grupper utifrån t ex etnisk bakgrund samt att skolan genom sin avsaknad av diskussionkring rådande normer riskerar att reproducera diskriminerande normer och praktiker i verksamheten.Undersökningen har ett värde för läraryrket då likabehandlingsplanernas riktlinjer i hög grad styr skolornasarbete mot diskriminering och kränkande behandling. Vi anser slutligen att vår analys visar påintersektionalitetens värde samt hur den kan användas i skolors arbete med likabehandling.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)