Kökschefen och de näringsriktiga skolmåltiderna : En kvalitativ studie med intervjuer av kökschefer som tjänstgör i skolkök

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

Författare: Daniel Nilsson; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Sverige är ett av få länder i världen som tillhandahåller skolelever gratis skollunch. År 2011 inträdde en ny skollag där krav om näringsriktighet i skolmåltiden ingick. Därav och utifrån de nya krav som trädde i kraft är det motiverat att undersöka hur köksansvariga i skolkök praktiskt hanterar och resonerar kring lagen och sitt arbete. Syfte: Att undersöka hur kökschefer som arbetar i skolkök uttrycker sina uppfattningar om hur skolmåltiden ska hanteras och hur de beskriver sitt praktiska och teoretiska arbete. Metod: Kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomfördes med sex kökschefer. Analys skedde genom kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Ett outtalat ansvar gentemot eleverna i form av oro för barnens kost hemma uppdagades och begreppet kvalitet i relation till lagen om näringsriktighet diskuterades. Informanterna tenderade att falla in på begrepp om vegetariskt och ekologiskt vid frågor om näringslära och de uppfattade det som viktigt att kunna anpassa sina måltider så att barnen faktiskt åt maten, detta trots att det ibland kunde krävas att man tummande på näringsriktigheten. Slutsats: Informanterna uttryckte sina uppfattning om skolmåltiden i relation till ekonomi, ekologi och näringsriktiga livsmedel och de problematiserade sitt arbete och lagen om näringsriktiga skolmåltider genom att förklara hur två olika näringsberäknade måltider kunde skilja sig i volym. Skolmåltiden diskuterades med fokus på kostnader, utbud och kvalitet och resultatet visar på ett engagemang och outtalat ansvar som går utanför informanternas arbetsuppgifter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)