Hur upplevs stress av nyexaminerade förskollärare?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Författare: Ardiana Kryeziu; Arjeta Mikullovci; [2024]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Abstrakt Syftet med vår studie är att undersöka hur nyaxaminerade förskollärare upplever stress i förskolan samt hur denna stress påverkar deras yrkesutövning. Stress hos förskollärare är ett omdiskuterat ämne i dagens samhälle och därför vill vi undersöka denna stress även gäller nyaxaminerade förskollärare. Då vi upplever att det saknas forskning för denna yrkeskategori har vi valt att fokusera på nyaxaminerade förskollärares upplevelser av stress under sin första tid i yrket. Studien utgår från ett psykosocialt perspektiv med en utgångspunkt i Karasek och Theorells (1990) krav-kontroll- stödmodell för att analysera vår insamlade data. För vår studie har vi applicerat en kvantitativ enkät för att undersöka nyaxaminerade förskollärares upplevelse av stress. Enkäten riktar sig till nyaxaminerade förskollärare med noll till tre års yrkeserfarenhet och består av öppna såväl som slutna frågor.  Studiens resultat visar att nyaxaminerade förskollärare, under sin första tid i yrket, upplever höga förväntningar och krav vilket leder till stress som påverkar deras yrkesutövning. I analysen av vårt resultat har vi kommit till slutsatsen att stress verkar tillhöra yrkesgruppen, men att denna stress kan upplevas mer av nyaxaminerade då de, som de själva uppger, saknar yrkeserfarenhet. Ytterligare en slutsats är att nyaxaminerade förskollärare upplever sig vara oförberedda på verkligheten inom förskolan.   Nyckelord: nyaxaminerad förskollärare, stress, arbetsrelaterad stress, psykosocialt perspektiv, krav-kontroll- stödmodellen, enkät, kvantitativ metod. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)