Influencers i marknadsföring : En kvantitativ studie om influencers påverkan på konsumenters köpintention

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Författare: Felix Idevall; Alan Naib; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sociala medier har idag en enorm påverkan på konsumenter på grund av digitaliseringens framfart. En bidragande kraft till konsumtion via sociala medier är fenomenet influencers. Dessa inflytelserika individer besitter högt inflytande, trovärdighet och kunskap inom ett specifikt område som framhävs på sina plattformar för att påverka sina följare. Syftet med studien är att belysa influencers påverkan på konsumenters köpintention av produkter som marknadsförs via sociala medier. Studien förklarar även i vilken bemärkelse som influencers trovärdighet, expertis, fysisk attraktion, social attraktion, PSR och influencer produkt Match-up, påverkar konsumenterna. En enkätundersökning har genomförts genom att dela ut enkäter till studenter på Södertörns högskola med frågor kring hur de upplever influencers utifrån valda faktorer som kan påverka konsumenters köpintention. Resultaten visar på att influencers som medverkar i marknadsföring för produkter på sociala medier kan påverka konsumenter i positiv bemärkning. Trovärdighet, expertis och att influencers expertområde matchar med produkten, är tre nycklar för att skapa köpintention hos konsumenter. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)