Resultatmanipulering under samhällskris : En studie av resultatmanipulering under coronapandemin i svenska noterade bolag

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Sammanfattning: Världen drabbades av ett smittsamt virus i slutet på 2019 som växte till en global pandemi med namnet coronapandemin. Pandemin har orsakat stora förluster för företagen genom restriktioner, försämrade leveranskedjor och nedstängningar. Forskare konstaterat ett samband mellan krissituationer och resultatmanipulering.  Syftet med denna studie är att undersöka om coronapandemin har påverkat resultatmanipuleringen i svenska noterade bolag. Tre modeller som mäter resultatmanipulering tillämpas på ett urval om 356 svenska noterade bolag och 2136 årsobservationer mellan 2016–2021. Resultatmanipulering före coronapandemin (2017–2019) jämförs med resultatmanipulering under coronapandemin (2020–2021) för att se om det föreligger signifikant skillnad mellan perioderna. Efter utförda tester visar det sig att företag tillämpar mer resultatmanipulering genom periodiseringar och inte genom aktiva val. Specifikt handlar det om resultatmaniskande periodiseringar som möjliggör för företagen att redovisa lägre resultat under pandemiperioden. Detta görs för att företagen ska kunna redovisa oförväntad återhämtning efter pandemiperioden med starkare resultat och kallas för big bath strategin.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)