Omvänt mentorskap - Reverse Mentoring : En kvalitativ intervjustudie om chefers upplevelser av att vara adept med studenter som mentorer - A qualitative interview study about managers' experiences of being adept with students as mentors

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

Sammanfattning: Omvänt mentorskap är ett fenomen som i dagens samhälle blivit en allt vanligare form att bedriva mentorskap på. Det intressanta med omvänt mentorskap är att det skapar ett annorlunda förhållningssätt till de traditionella rollerna inom mentorskap. Syftet med denna studie har dels varit att undersöka chefers upplevelser av omvänt mentorskap rent generellt, dels i förhållande till Covid-19 utifrån ett sociologiskt perspektiv. Där teorier kring roller, interaktion, ålders- och institutionell kategorisering har använts. Underlaget till studien har baserats på sex semistrukturerade kvalitativa intervjuer med chefer i en svensk mellanstor universitetkommun vilka deltagit i ett projekt om omvänt mentorskap. Resultatet i uppsatsen visar att chefers deltagande i ett omvänt mentorskap beror på att de vill utveckla sitt ledarskap och samtidigt få nya perspektiv för att som chef kunna anpassa sig till samhällsförändring. De deltar också för att få en inblick om den yngre generationen för att strategiskt kunna förhålla sig till dem på arbetsmarknaden. De vill även delta då det är ett bra sätt att kompetensutveckla sig som erfaren chef. De upplever dock att Covid-19 genom digitala möten har försvårat relationsbyggande, men att sådana möten är ett bra komplement när man väl lärt känna varandra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)