Viktreducering av en batterilåda : - Undersökning om en batterilåda kan tillverkas i kompositmaterial

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

Sammanfattning: Den nya synen kring utsläppen av växthusgaser har påverkat fordonsindustrin där nya lösningar måste sökas för att möta de nya strängare kraven samt förfrågan på mer miljövänliga fordon. Ett sätt har varit att ta fram de batteridrivna elbilarna som dessvärre har begränsningar i räckvidd. Batterianordningarna är i dagens läge till största delen tillverkade i metall, dessa har en stor viktminskningspotential som leder till en större räckvidd för bilen. För att uppnå detta mål har en undersökning genomförts kring möjligheten till en materialövergång från metall till kompositmaterial för en batterilåda och vilka eventuella strukturella förändringar som detta medför. En kravspecifikation för produkten togs fram och olika koncept rörande lådans struktur samt infästning i karossen undersöktes med hjälp av strukturberäkningar. Ett sandwichkoncept valdes för underdelen. Det genomfördes också en litteraturstudie kring material och tillverkningsmetoder. Med hjälp av resultaten valdes kolfiberförstärkt vinylester och en sandwichkärna av SAN som material för underdelen medan glasfiberförstärkt polypropylen valdes för överdelen. De tillverkningsmetoder som ansågs lämpligast var RTM för underdel, pultrudering för förstyvande profiler och formpressning för överdel. Det valda materialet testades med olika materialprov vars resultat användes till de slutgiltiga stukturberäkningarna för slutprodukten. Jämförs slutprodukten med föregående batterilåda i metall uppnåddes en total viktminskning på cirka 50%.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)