Värdering av warranter : Vad är praxis och hur reagerar marknaden? Påverkas bolagets aktiekurs då en materiell warrantemission annonseras?

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Christer Borg; Jakob Knejp; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den största orsaken för ett företag att ge ut warranter är möjligheten att snabbt få in nytt kapital i bolaget. När en warrant är använd måste ägaren betala kontant till företaget i utbyte för nya aktier. Detta nya kapital kan sedan till fördel användas till förvärv av företag eller för att betala av en del av bolagets skuld i syfte att förbättra kreditvärdigheten eller kapitalstrukturen. En sofistikerad prissättningsmodell för optioner och warranter är Black-Scholes modellen. Denna modell är den mest spridda och använda i världen för att räkna ut värdet på alla typer av optioner. Det har dock spekulerats i denna modells säkerhet när den appliceras på finansiella instrument med längre löptid, som t.ex. warranter. Syftet med denna uppsats är att genom en kvalitativ studie undersöka om det finns en homogen prissättningsmodell för warranter på den svenska finansmarknaden. Att med hjälp av en eventstudie via en kvantitativ utredning klarlägga hur svenska aktiemarknaden reagerat när ett urval av noterade bolag på Stockholmsbörsen har annonserat en materiell warrantemisson för allra först gången. Som slutsats kan vi efter vår genomförda kvalitativa undersökning säga att det är vanligtvis Black-Scholes prissättningsmodell som ligger till grund för prissättning av warranter. Utfärdarna gör dock vissa modifikationer i formeln för att nå sina resultatmål. I vår eventstudie via en kvantitativ undersökning går det att urskilja ett tydligt mönster. Den visar att aktiepriset inte generellt påverkas vid ett bolags första warrantemission.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)