Analys av finita element program

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Byggteknik och design

Sammanfattning: FEM program, program som använder finita element metoden, har en långhistoria av användning inom ingenjörsyrken. I modern tid har FEM programblivit en nödvändighet för beräkningar inte bara i byggbranchen, men ocksåinom andra ingenjörsverksamheter där stora mängder beräkningar krävs.Programmen har hjälpt ingenjörer att göra allt mer komplicerade beräkningarför projekt som inte bara tilltalar de av oss som är sakkunniga, utan också gerresultat som tilltalar de daglig användarna av projekt för vilka beräkningarnasom behövde göras för utformningen av projektet är mindre intressanta änarkitekturen och slutresultaten.Syftet med denna studie är att undersöka och jämföra modelleringen i två FEMprogram för att granska svagheterna och styrkorna som respektive program harsamt för att ge en grund för val av program i kvalitativa alternativt kvantitativastudier.I studien har analysobjektet, en plattramsbro som är en del av Umeåprojektetsom sammanlänkar motorvägen E12 norr om Ume älv med E4 motorvägensöder om Umeå, valts som objekt att analyseras i en komparativ studie med tvåFEM program, SOFiSTiK och Brigade/Standard. För att genomföra denna jämförelsemodelleras analysobjektet i båda programmen för att sedan genom attutföra laskombinationer erhålla de mest ogynsamma lasterna som kan tänkaskomma på bron i from av momentkrafter och tvärkrafter, och som bron behöverdimensionernas mot.Studien vissade att det finns ett samband mellan frihet och komplexitet i FEMprogram. Genom modelleringens gång kom det fram tydligt att automatiseringi form av moduler skapar ett resultat snabbare, men i utbyte begränsasanvändarens modelleringsfrihet när det kommer till att bygga upp egenskaperoch villkor från grunden.Studien kan grovt delas in bakgrund, lastförklaringar, modellering, analys ochslutsats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)