Kommersiell sharenting - etiskt eller oetiskt? En kvalitativ studie som diskuterar och analyserar etiken bakom fenomenet kommersiell sharenting, då influencers använder sina barn i marknadsföringssyfte på sociala medier

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Katja Gudmand-höyer; Rebecca Svensson Miram; [2023-11-07]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sociala medier har kommit att bli en central och betydande del av många människors dagliga liv. I takt med digitaliseringen och teknikens utveckling har yrket influencer uppstått. Idag tjänar stora profiler miljoner på att publicera bilder och videos på sociala medier i samarbete med andra varumärken. Sociala medier har medfört många positiva effekter på samhället, men det finns även negativ påverkan att ta i beaktande. Sharenting, då föräldrar delar bilder på sina barn, är ett fenomen som uppkommit i samband med sociala medier och har av allt fler börjat betraktas som problematiskt. I synnerhet när det kommer till kommersiell sharenting, då föräldrar publicerar material på sina barn i ekonomiskt syfte. Det finns en stark bevisning på att svenska influencers som exponerat sina barn på sina sociala plattformar ökar sitt följarantal anmärkningsvärt, samtidigt som de erhåller mer uppmärksamhet i media. I enlighet med denna bevisning exponerar allt fler svenska influencers sina barn i kommersiella sammanhang. Detta resulterar i en större ekonomisk ersättning, men till vilken kostnad? Rapporten syftar till att diskutera hur olika influencers i Sverige väljer att exponera sina barn i kommersiella sammanhang, samt resonera kring hur privata användare av sociala medier uppfattar kommersiell sharenting ur en etisk synvinkel. För att besvara dessa frågeställningar genomfördes en netnografisk fallstudie där vi observerade fyra fall med olika influencers. För att stödja det material vi erhöll från vår fallstudie genomfördes åtta stycken kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Materialet från den fullständiga em

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)