Explorativ temporal visual space management för beslutsunderlag

Detta är en Master-uppsats från Institutionen för teknik och naturvetenskap; Tekniska högskolan

Författare: Daniel Petersson; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna rapport beskriver VisMT 2. VisMT 2 är en programvara som utvecklats som ett examensarbete av Daniel Peterson vid Linköpings Universitet i samarbete med organisationen NVIS (Norrköpings Visualiserings och Interaktionsstudio). Målsättningen för VisMT 2 var att skapa en enkel och kraftfull mjukvara som på ett innovativt sätt synliggör resultat och prestanda för butiker i detaljhandelskedjor. Vidare sattes målet att programmet skulle grunda sig i ett explorativt gränssnitt där användaren kan undersöka butiksrelaterade data i både spatial och temporalplanet. Programmet gavs ett gränssnitt med sammanlänkade vyer. Interaktion i en vy ger återkopplingar för relaterade data i en annan vy i realtid. Programmet utvecklades i C# .NET och använder Managed DirectX för att generera 3D-grafik. Det slutgiltiga resultatet uppfyller väl den målsättning som skapades vid projektets inledning. Data presenteras på ett tillfredsställande vis och förhoppningen är att VisMT 2 nu skall kunna testas av sakkunniga inom svensk och europeisk detaljhandel. Detta testningsarbete kommer att ligga till grund för fortsatt utveckling av produkten

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)