Belöningssystem : Ett individuellt belöningssystem som skapar kollektiv motivation

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Författare: Malin Dalborg; Fanny Lundberg; [2015]

Nyckelord: Belöningssystem; motivation;

Sammanfattning: Personalen inom tjänstesektorn utgör den största kostnaden för företagen samtidigt som de är deras största tillgång. Av den anledningen har medarbetarens kompetens, värderingar, ansvar och, framförallt, motivation blivit alltmer viktiga för företagen. Eftersom medarbetarens engagemang och motivation bidrar till företagens resultat, måste mer hänsyns tas till personalen för att som företag kunna drivas effektivt och överleva. För att uppnå detta har det blivit alltmer viktigt för företagen att motivera sina anställda genom att införa belöningssystem. Studien syftar till att undersöka hur en chef inom en organisation verkar för att öka säljarnas motivationsnivå. Vidare syftar studien till att undersöka vad säljarna själva anser bidrar till motivation på arbetet. Inför datainsamlingen till studien använde författarna sig utav en kvalitativ ansats. Intervjuer genomfördes med försäljnings- och marknadsdirektören och fem säljare. För att kunna analysera insamlat data ansåg författarna dessa teorier vara relevanta för studiens syfte: Self Determination Theory, Herzbergs tvåfaktorteori, Vrooms förväntningsteori, Porter och Lawlers utvidgade förväntningsmodell samt tidigare forskning. Slutsatsen av studien visar att belöningssystemets grundtanke är att få säljarna att överprestera för att uppnå belöning. Säljavdelningen har regelbundna möten där de delar kunskap och för varandra framåt i pågående case för att få alla att lyckas. Försäljnings- och marknadsdirektören försöker arbeta med feedback och bekräfta säljarna när de gjort ett bra arbete. Detta är dock något som skulle kunna förbättras, både enligt honom själv och säljarna. Studien visar även att säljarna motiveras av att ha roligt på arbetet, göra affärer, träffa kunder och kollegor samt bonusen. Säljarna arbetar individuellt mot sin egen budget och belönas också därefter. Trots att de huvudsakligen arbetar individuellt hjälper de varandra och skapar en kollektiv motivation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)