Det mörka kakreceptet : Dark Patterns och användarens inställning till cookie-förfrågningar på statliga och kommersiella webbsidor

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

Sammanfattning: Sedan införandet av dataskyddsförordningen GDPR den 25 maj 2018 har internetanvändare i alla EU/ESS länder blivit mötta av en förfrågan om godkännande av cookies vid varje besök av en ny hemsida. Frågan ska enligt lag tydligt informera användare om att cookies används, i vilket syfte och hur länge de sparas. Beväpnad med denna information ska användaren sedan ha möjlighet att ta ett välinformerat beslut om hen godkänner webbplatsens användning av cookies och därmed insamlingen av hens personuppgifter. Denna lagstiftning gäller för samtliga webbplatser oavsett offentlig eller privat avsändare och avser att skapa ett skydd för varje individs digitala integritet. Cookies har använts i funktionssyfte sedan internets begynnelse men har under de senare åren använts med stor framgång primärt i marknadsföringssyfte i form av riktad marknadsföring av kommersiella webbplatser. Det finns stor vinning för många företag att användare godkänner dessa cookie-förfrågningar vilket gör att stor vikt läggs vid hur dessa förfrågningar designas. Dark Patterns är ett begrepp på former av konverteringsinriktad design som används för att få användare att utföra handlingar som ej gynnar dem i längden, men som skapar mervärde för aktören bakom. Dessa designval används flitigt över hela internet och har även identifierats i cookie-förfrågningar. Följande studie undersöker hur dessa cookie-förfrågningar är utformade, vilka dark patterns som finns att identifiera i deras gränssnitt samt användares inställning till 15 statliga respektive 15 kommersiella webbplatser. Data för studien har samlats in genom en kvantitativ enkätundersökning med 102 respondenter samt en kvalitativ innehållsanalys av samtliga webbplatser. Empiri från tidigare forskning har använts för att jämföra och styrka studiens slutsats. Användningen av dark patterns har identifierats på både statliga och kommersiella webbplatser men i en högre grad i den sistnämnda. Dessa designval har visats påverka användarens interaktion med förfrågan på ett sätt som är positivt för aktören. Studien har däremot även visat att en lika stor faktor för användarens medvetna beslut är det anseende aktören för webbplatsen har. Avslutningsvis visar studien att dagens internetanvändare generellt är trötta på konstanta förfrågningar med samma eller liknande information, och vad som var avsett att skapa en trygghetskänsla hos användaren har i stället bara blivit ett evigt störningsmoment.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)