Koncentration och sociala medier : Gymnasieelevers upplevelser av sociala medier vid studier

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur gymnasieelever upplever att sociala medier inverkar på deras koncentration samt deras relation till och användning av sociala medier. För att undersöka detta tillämpades fokuserade intervjuer med sex gymnasieelever från årskurs 2 varav fyra var kvinnor och två var män. Data analyserades med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys med induktiv ansats vilket resulterade i att sex övergripande teman kunde identifieras; Distraktioner, Strategier, Den sociala sidan, Relation till sociala medier, Elevens motivation, Verktyg. Resultatet visade på att gymnasieelever upplever att sociala medier har en viss negativ effekt på deras koncentration vid studier men att deras användande över lag är under kontroll trots att ett återkommande samtalsämne var det behov att hålla sig uppdaterade på nyhetsflöde och meddelanden deltagarna rapporterade. Framtida studier kan fokusera på hur användningen av sociala medier kan implementeras i skolan och elevers relation till sociala medier. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)