Centrum är död! Länge leve centrum! : En jämförelsestudie av synen kring parkering och framkomlighet till centrum mellan Karlstads kommun och Karlstads invånare.

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

Författare: Klara Ståhl; [2023]

Nyckelord: Parkering; framkomlighet; tillgänglighet; centrumhandel;

Sammanfattning: Denna studie syftar till att undersöka Karlstads kommuns arbete kring parkering i centrum och hur tillgängligheten till parkering kan påverka handeln i centrum. Därefter undersöktes Karlstads invånares perspektiv på framkomlighet med bil och tillgänglighet av parkering. För att kunna uppnå ett resultat har en dokumentanalys och en kvantitativ enkät genomförts. Dokumentanalysen fick stå för kommunens perspektiv och enkäten fick representera invånarna. Frågorna som studeras är: “Hur påverkar tillgängligheten till parkering handel i centrum?”, “Hur planerar Karlstads kommun parkeringen i centrum?” och “Hur upplever invånarna framkomligheten med bil i centrum och tillgängligheten till parkering?”.   Resultatet visade att bilen är det minst prioriterade färdmedlet i Karlstads kommuns arbete i omvandlingen av centrum, där mer hållbara färdmedel ska prioriteras. Centrums parkeringsplatser ska flyttas till centrums infarter för att kunna generera mer attraktiva handelsstråk och minskad söktrafik i centrum. När byggnationerna med resecentrum är klart anses stadskärnan möjligheter kunna öka, där handeln är en viktig komponent för utvecklingen. Resultatet från enkäten visade att en stor majoritet av respondenterna väljer bort centrum på grund av dyra avgifter och parkeringsproblem. En stor majoritet väljer Bergvik/Välsviken istället på grund av att parkering, framkomlighet och utbud är bättre vid de externa handelsplatserna. Trots dyra parkeringsavgifter väljer en stor andel av respondenterna bilen ändå. Slutsatsen visar på att det planeras på en minskad bilism, men bilen ska inte planeras bort helt. Kommunen vill erbjuda och planera för mer hållbara färdmedel för att kunna bidra till ett “levande centrum”. Slutsatsen visar också att centrum väljs bort på grund av sämre parkeringsmöjligheter och dyra parkeringsavgifter. De externa handelsplatserna Bergvik/Välsviken är att föredra för respondenterna då de erhålls gratis parkering och underlättad framkomlighet med bil.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)