Investor Relations. En jämförande studie om företagsstorlekens betydelse för informationshantering på Internet

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Pim Johansson; Svetlana Sabelfeld; [2009-01-15]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Investor Relations (IR) är den kommunikationen som företagen för med den finansiella världen, främst till analytiker och investerare. Idag är hemsidor en standardmetod för företagen att sprida sin finansiella information på och det finns många fördelar såsom minskade kostnader och förbättrad informationskvalité. Forskningen på området präglas av en klassisk bild av att företagens storlek påverkar informationsinnehållet på deras hemsidor, ju större företag desto bättre kvalité och innehåll på informationen. Frågeställning: Då forskningen de senaste åren har stagnerat inom detta ämnesområde samt att den senaste studien av svenska förhållanden gällande företagsstorlek kontra IR-kvalité är snart tio år gammal vill denna uppsats reda ut: Vilka skillnader i informationsinnehållet finns mellan stora, mellanstora och små företags IR-sidor? Syfte: Studiens syfte är att undersöka vad det i första hand finns för skillnader i informationsinnehållet på företagens hemsidor mellan stora, mellanstora och små företag. Studien vill på detta sätt bidra till förståelse om de svenska förhållandena gällande finansiell kommunikation genom hemsidor. Avgränsningar: Studien avgränsar sig till att endast undersöka företag noterade på den svenska börsen OMX Nordiska Börs Stockholm inom large cap, mid cap och small cap, samt endast de IR-aktiviteter som finns tillgängligt på företagens hemsidor. Metod: Uppsatsen har undersökt alla 267 företag noterade på OMX Nordiska Börs Stockholm och tillämpat kvantitativ ansats genom att använda en webbenkät som undersökningsmetod, kallad checklista. Detta är en beprövad metod som tidigare använts av forskare på området och har tagits fram med bakgrund av den referensram som skapats för att förklara Investor Relations och presentera tidigare forskningen inom ämnet. Det är en enkel enkät med 45 ja- och nej-frågor sorterade under åtta stycken dimensioner som är relevanta för IR. Resultat och slutsatser: Informationsinnehållet på hemsidorna var innehållsrik oavsett företagsstorlek. Inom många av de undersökta variablerna gick det inte att finna några större skillnader mellan storleksgrupperna, vilket kan förklaras med att många av dem antingen tillhörde den reglerade biten eller den ”me too”- faktorn. Inom de andra undersökta variablerna fanns det intressanta skillnader mellan stora, mellanstora och små företag. Det gällde bland annat årsredovisningar i Html och Flash format, nyckeltal, javagrafer, webbsändningar, information om utdelning och analytikers uppfattning. Idag står mid cap relativt nära large cap företag inom de flesta dimensionerna vilket också tyder på att mid cap företag vill satsa på Investor Relations lika mycket som large cap. Denna studie visar att skillnader fortfarande finns mellan olika storleksgrupper men att de har minskat de senaste tio åren. Studien har också bidragit med en bred översikt över alla företag som är registrerade på Stockholmsbörsen och tillhör alla tre storleksgrupper, vilket inte har gjorts tidigare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)