Autonoma lastfordon i gruvindustrin : En studie om påverkan av autonoma lastfordon i gruvindustrin

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Produktionsutveckling

Författare: Tuvarandt Ruthran; Rahand Hussein; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Gruvindustrin är en snabbt växande bransch världen över och förbättringen av effektivitet, säkerhet och miljövänlighet är av central betydelse. Ett viktigt verktyg för denna förbättring är implementeringen av autonoma lastfordon, autonoma lastfordon är fordon som kan transportera material utan direkt mänsklig inblandning. Under de senaste decennierna har gruvindustrin gjort betydande framsteg inom utvecklingen av automatiserade lastfordon och Sverige är en av de ledande nationerna i denna utveckling. Detta examensarbete har som syfte att sammanställa relevant teori om gruvindustrin, granska autonoma tekniska metoder och utreda hur autonoma lastfordon påverkar effektiviteten och sociala aspekter i gruvindustrin. Studien verkställdes med hjälp av litteraturstudier från databaser som Scopus, Swepub, Diva, ScienceDirect och Google Scholar. Utöver detta utfördes två intervjuer, en med LKAB och en med Siemens. Litteraturstudierna visar att autonoma lastfordon i gruvindustrin kan öka effektiviteten och produktiviteten genom att öka operationstiden, minska bränsleförbrukningen och minska dödtiden. Ytterligare fördelar ur ett socialt perspektiv är att autonoma fordon kan förbättra arbetsmiljön och säkerheten. Dock indikerar intervjuerna med LKAB och Siemens att autonoma lastfordon för närvarande inte kan prestera på samma nivå som manuellt körda lastfordon. Detta beror på att den autonoma tekniken ännu inte är tillräckligt utvecklad inom säkerhet och effektivitet. Dessutom är införandet av autonoma lastfordon i gruvindustrin komplicerad på grund av omgivande förhållanden, befintliga resurser och stora kostnader.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)