Religionskunskap i lågstadiet : En kvalitativ studie om F-3 lärares resonemang om ämnet religionskunskap

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Rebecca Toivainen; Pontus Forsberg; [2021]

Nyckelord: Religionskunskap; F-3; lärare;

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om lärares åsikter och ställningstaganden till hur religionskunskapsundervisningen bedrivs inom skolans lägre årskurser. Ansatsen är kvalitativ och det teoretiska perspektivet är det socialpedagogiska perspektivet. Studiens slutsats är att lärare som har många års erfarenhet har ett visst missnöje över läroplanens struktur och över den begränsade tid som ägnas åt religionskunskapsundervisningen och avsaknaden av ordentligt material att använda sig av. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)