Framväxten av folkliga spelstilar på gitarr, mandola och bosoki i svensk låtspelstradition under 1980-talet

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för musikvetenskap

Författare: Hållbus Totte Mattsson; [2000]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Hållbus Totte Mattsson: Framväxten av folkliga spelstilar på gitarr, mandola och bosoki i svensk låtspelstradition under 1980-talet. - Uppsala: Musikvetenskap, 2000. C-uppsats (60 p). Under 1980-talet kom det fram en ny generation musikanter från olika genrer som började intressera sig för spelmansmusiken och till skillnad från tidigare så tog man med sig sina i många fall traditionsfrämmande instrument. Man drevs av en ambition att lära sig ett spelmansmässigt musicerande trots att instrumentet inte var en fiol. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur folkliga spelstilar på de inom spelmansmusiken delvis nya instrumenten gitarr, bosoki och mandola vuxit fram under denna period. Vad har det inneburit för strängmusikanterna och instrumenten att möta en musik som så starkt färgats av fiolen och dess unika instrumentidiomatiska möjligheter? Har speltekniken förändrats? Vad har mötet med ett annat tonspråk inneburit? I vilken form musicerar man? Och slutligen vika inspiratörer och förebilder har funnits? Undersökningen är baserad på intervjuer med tre av periodens mest betydelsefulla strängspelare och en viktig del i uppsatsen är att förmedla deras personliga tankar och funderingar kring frågorna. Studien visar hur sökandet efter en låtmässigt fungerande spelstil hos informanterna inneburit delvis mycket stora förändringar i deras musikaliska identiteter och delvis också lett till kraftiga förändringar och nykonstruktioner av instrumenten. Speltekniken har ändrats och nya modala ackompanjemangsformer har vuxit fram. Ett infallsrikt improviserat solistiskt ackompanjemang till fiolmelodin har utvecklats ur det traditionella andra stämspelet och fiolen har direkt och indirekt varit förebilden även om det också går att skönja en viss påverkan från irländska strängspelare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)