Läxa är bara läxa bara.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Gabriella Bengtsberg; [2010]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien är att problematisera läxan och dess funktion och undersöka hur elever erfar läxa i relation tilllärande inom skolämnena svenska och engelska. Frågeställningen som studien utgår ifrån är vad och hur erfarelever läxor med avseende på lärande inom skolämnena engelska och svenska? Insamlingsmetoden ärkvalitativa intervjuer med elever i årskurs åtta och föregås av en litteraturgenomgång av tidigare forskning,lärandeteorier och beskrivningar av skolämnena. Resultatet pekar på att läxan kan var repeterande ochproducerande och uppfattas olika av eleverna. Beroende på läxans funktion lägger eleverna ner olika mycket tidoch engagemang. Läraren är betydelsefull för läxan på sätt att det är läraren som initierar den men pedagogen ärockså viktig för förståelsen. För eleverna hamnar stoffet i fokus och innehållet blir viktigt för både tid och rum.Familjens resurser påverkar eleverna läx- och skolsituation och blir ett viktigt inslag i läxan som fenomen. Närläxan är en så stor del av skolan som organisation är det viktigt att som pedagog vara på det klara med vad somfaktiskt sker, hur eleverna erfar läxan och vilka vinster bra läxor kan ge.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)