Patientperspektivets betydelse i praxis ur sjuksköterskestudentens perspektiv : En kvalitativ intervjustudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

Sammanfattning: Sjuksköterskeutbildningen är en treårig högskoleutbildning som vid den högskola där data insamlats bland annat innefattas av teoretiska ämnen som vårdvetenskap. Vårdvetenskapliga ämnen riktas mot att sjuksköterskans omvårdnad grundas i livsvärldsteori, där begreppet patientperspektivet är centralt. Sjuksköterskestudenter inhämtar kunskap från vårdvetenskap och tränar tillämpning av vetenskapsområdet under verksamhetsförlagda utbildningar och i kliniskt träningscentrum. I vårdande handlingar handlar det inte om att välja teori eller praxis utan om att förena dem. Den teoretiska kunskapen om patientperspektivet kan upplevas abstrakt och svår att integrera i praxis. Examensarbetets syfte var därför att beskriva sjuksköterskestudenters upplevelser och erfarenheter av hur patientperspektivet var integrerat i praxis. För att få en uppfattning om sjuksköterskestudenternas upplevelser och erfarenheter användes semistrukturerade intervjuer. Kvalitativ innehållsanalys med induktiv ansats användes för att analysera transkriberade intervjuer. Analysen syftade till att, på ett djupgående och systematiskt sätt, redogöra fenomen. Analysen utmynnade i tre huvudkategorier till resultatet; ”Uppfattningar om patientperspektivet”, ”Lärandeaktiviteter” och ”Patientperspektivet som stöd”. Examensarbetet visade att patientperspektivet var betydande i vårdande handlingar men inte alltid var integrerat i praxis. Sjuksköterskestudenterna upplevde att patientperspektivet var viktigt för att ha förståelse för patientens livsvärld. Examensarbetet visade också att det fanns bidragande faktorer som påverkade sjuksköterskestudenternas förmåga att förena patientperspektivet i vårdande handlingar. Betydande var handledarnas roll och det var av vikt att handledarna hade kunskap om patientperspektivet för att lära sjuksköterskestudenter hur detta ska kunna integreras i praxis. Reflektion användes som ett verktyg för att förstå patientperspektivets betydelse i vårdande handlingar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)