Några ADHD elevers gemensamma upplevelser av sin egen skoltid : en intervjustudie med 5 elever som har diagnosen ADHD

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

Författare: Marie Öberg; Isabelle Carlsson; [2009]

Nyckelord: ADHD; elever; skola; upplevelser;

Sammanfattning: Denna studie handlar om några ADHD elevers upplevelser av sin egen skoltid. Syftet med studien var att ta undersöka om det fanns gemensamma upplevelser bland denna grupp. Gruppen bestod av fem stycken ADHD elever som valdes ut av en lärare på gymnasieprogrammet de ingick i. Metoden som användes under studiens gång var intervjuer där både strukturerade och ostrukturerade frågor ingick. De fem eleverna av båda könen, intervjuades om sin skoltid. Utifrån syfte och frågeställning har resultatet bearbetat och jämfört intervjuresultaten för att komma fram till en resultatdel. Resultatet i studien pekade på bland annat oförstående lärare som inte satt sig in i elevernas situation under skoltiden. Eleverna ansåg även att de inte fått den hjälp och de stödinsatser som de behövde för att klara sin skoltid.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)