Bilbränder i slutna parkeringsgarage : Personbilar från olika tidsåldrar och dess påverkan vid implementering av brandgasvetnitilation

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

Sammanfattning: Dagens krav för brandgasventilering av källare, och i förlängningeneller slutna garage, är en kvarleva av krav som sattes under 1970-talet. Sedan 70-talet har biltillverkningen utvecklats och dagens bilmodeller är uppbyggda annorlunda än dåtidens bilar. Större mängder av brännbara material har introducerats i bilarna och moderna elbaseradedrivna drivsystem används. Detta leder till att en större mängd värmeenergi och sot generellt frigörs vid brand i en modern bil i förhållande till en 70-tals bil. Dessa egenskaper kan leda till att kraven för brandgasventilation för slutna garage inte är anpassade för en eventuell brand i en modern bil. Examensarbetet syftar till att undersöka vilka skillnader det finns mellan bränder i moderna bilar och bilar från 1970-talet. Syftet är vidare att undersöka om dagens krav är tillräckliga för moderna bilbränder i garage samt att undersöka vilken mängd erforderlig mekanisk brandgasventilation som skulle krävas för att uppfylla tillfredställande förhållanden för att möjliggöra en släckningsinsats av räddningstjänsten i ett typgarage. För att besvara frågorna har en litteraturstudie gjorts, där information om egenskaper vid bränder i bilar från olika tidsåldrar har samlats in. S, samt hur byggreglernakraven som reglerar brandskyddet i ett garage/källare har ändrats genom åren. Simuleringsprogrammet Fire Dynamics Simulator (FDS), utvecklat av NIST,  har använts för att simulera de olika bränderna i ett typgarage utrustat med varierande utförande med naturlig- och mekanisk brandgasventilation. Resultaten från litteraturstudien visar på att det finns skillnader mellan bränder i bilar från 70-talet och moderna bilar. En större mängd brännbart material, framför allt bestående av plaster, finns i de moderna bilarna. Detta leder till att mer material förbränns vid en brand, vilket i sin tur leder till en högre effektutveckling och att mer sot bildas. Bränder i mModerna elbilar producerar även en större mängd vätefluorid, ett mycket giftigt ämne, vid förbränning av batteripacken. Resultaten av simuleringarna visar på att dagens krav för brandgasventilation av källare/slutna garage inte är tillräckliga för att uppnå tillfredställande arbetsförhållanden för räddningstjänsten vid en brand i en modern bilbrand i ett sådant garage. Den högre mängden brännbart material i moderna bilar producerar större mängder sot vid en brand, detta leder till att sikten i garaget blir otillräcklig för att en okompliceradsläckningsinsats skall kunna genomföras av räddningstjänsten. Genom implementering av mekanisk brandgasventilation i form av fläktar i taket kan tillfredställande förhållanden i garaget uppnås.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)