Digital affärsmodellsutveckling för fysiska butiker

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Avdelningen för företagsekonomi; Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: På senare tid har fysiska butiker hamnat alltmer i skuggan av stora digitala handelsplattformar som CDON eller Amazon och tomma butikslokaler är en allt vanligare syn runtom i Sverige. Som en motreaktion på detta har näringslivsföreningen i Torsby kommun startat ett samarbete där fysiska butiker i kommunen erbjuds möjligheten att ansluta sig till en lokal digital handelsplattform. En av anledningarna till detta är att göra Torsbys butiker mera tillgängliga och på så vis fånga upp kunder som önskar handla lokalt på ett digitalt och bekvämt sätt.  Syftet med studien är att beskriva hur en fysisk butiks affärsmodell kan utvecklas för att möta kundernas alltmer digitala köpbeteende. Projektet som beskrivs ovan går under namnet handla.itorsby.se och är hela studiens nav. En relevant frågeställning är förstås om denna digitala handelsplattform kan hjälpa butikerna i Torsby från att tyna bort? Det finns naturligtvis otaliga sätt att angripa frågor som denna på men vi har valt att titta närmare på butikernas affärsmodeller. Att kontinuerligt arbeta med affärsmodellsutveckling är viktigt men åsidosätts ofta bland företag (Chesbrough, 2007). En av anledningarna kan vara att medveten affärsmodellsutveckling är ett relativt outforskat område (Fjeldstad & Snow, 2018) och tillvägagångsätten för denna process är abstrakta och svårförståeliga.  Studien finner att den digitala handelsplattformen har potentialen att utveckla och förändra de anslutna butikernas affärsmodeller och således motverka eroderingen av dessa. Vägen dit är dock i skrivande stund lång, detta på grund av två anledningar. Nummer ett: den digitaliseringsgrad som krävs för att butiken ska vara en fungerande del av handelsplattformen är, för de flesta, långt ifrån verklighet. Nummer två: det råder en viss tvetydighet om vad syftet med handelsplattformen verkligen är. Näringslivsföreningen menar att projektet går ut på att utbilda samt digitalisera butikerna i Torsby. Kunderna ser handelsplattformen som vilken digital handelsplats som helst och förväntar sig således att den ska fungera som en sådan. Butikerna pendlar mellan dessa två ytterligheter, vissa ser projektet som en chans att utbilda och digitalisera sin verksamhet andra ser det som ytterligare en säljkanal. Plattformen har, som tidigare nämnts, potentialen att utveckla och förändra butikernas affärsmodeller, men för att detta ska bli verklighet så måste syftet vara mer förankrat hos butikerna själva. Många är helt enkelt inte redo för en sådan förändring.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)