Skolans roll i förebyggandet av barnobesitas : en litteraturstudie om hälsosam livsstil och interventioner som kan förebygga obesitas

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

Författare: Karin Berglund; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Introduktion: Litteraturstudien undersöker hur skolan kan förebygga barnobesitas. Socioekonomiska- och sociala faktorer i relation till barns hälsa uppmärksammas. Skolans roll i barns hälsonivå och potential att uppväga för sämre hemförhållanden diskuteras. Litteraturstudien betonar skolmatsalens betydelse, tekniska lösningar för ätbeteendescreening och skolkoncept för ökad fysisk aktivitet. Syfte: Undersöka vad skolan kan göra för att förhindra barnobesitas. Metod: En litteratursökning och kritisk granskning av artiklar för att samla relevant kunskap. Resultat: Inleds med presentation av inkluderade artiklar. Artikel 1 undersöker interventionen ”A Healthy Generation”s påverkan på hälsotillståndet hos föräldrar och barn genom hälsoresultatmåttet Health Related Quality of Life. Artikel 2 utvärderar effektiviteten i programmet ”Healthy School Start II”. Artikel 3 utvärdera effekterna av extra idrottslektioner på elevers kroppskomposition. Artikel 4 undersöker acceptansen, användbarheten och begränsningarna hos ett mHealth system som registrerar ätbeteenden och kostvanor hos ungdomar. Diskussion: Artiklarnas olika infallsvinklar framförs. Skolans och familjens roller i förebyggande arbete diskuteras, liksom tekniska lösningar och koncept för minskad stress i matsalen. Vidare diskuteras artiklarnas perspektiv på fysisk aktivitet och skolans roll i att öka mängden fysisk aktivitet. Slutligen diskuteras metoden, artiklarnas etiska aspekter och trovärdighet. Slutsats: Skolor kan införa ökad fysisk aktivitet på schemat och använda teknikbaserade verktyg för att förebygga barnobesitas. Långsiktig effekt förstärks av föräldrars delaktighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)