Hur kan Skånetrafiken utveckla deras Content marketing utifrån Volvo Trucks filmer?

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: I dagens samhälle cirkulerar stora mängder av reklambudskap genom olika digitala kanaler, vilket ställer högre krav på företagen att producera innehåll som är relevant, av nytta och värdeskapande för mottagaren. Innehållet har alltså betydelsefull roll för att ens nå ut till mottagare, vilket har lett till att marknadsföringsstrategin content marketing har vuxit med stormsteg de senaste åren. Ett företag som har använt content marketing under många år och visat stor framgång inom det är Volvo Trucks, vilket är ett av studiens fallstudieobjekt. Skånetrafiken är en organisation som nyligen har implementerat content marketing strategin i sitt marknadsföringsarbete, vilket är studiens andra fallstudieobjekt. Syftet med studien är att uppnå en ökad förståelse kring hur Volvo Trucks och Skånetrafiken använder content marketing i sina reklamfilmer idag, för att sedan öka insikten i hur Skånetrafiken kan utveckla sina reklamfilmer utifrån Volvo Trucks.För att analysera Volvo Trucks och Skånetrafikens reklamfilmer har fem näranalyser genomförts; tre av Volvo Trucks och två av Skånetrafiken. Därefter har en visuell low-fidelity- prototyp tagits fram för att påvisa hur Skånetrafiken skulle kunna utveckla sina reklamfilmer enligt Volvo Trucks användning av content marketing. Studiens resultat visade på att genom en utveckling av det underliggande budskapet och en ökning av igenkänningsfaktorn kan detta främja den känslomässiga reaktionen hos mottagaren och på så vis kommunicera det underhållande värdet. Prototypen visualiserar ett vardagligt händelseförlopp som består av ett barn som huvudkaraktär, en familjär miljö och ett tydligare underliggande budskap för att förmedla både det informativa och underhållande värdet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)