Samsung Electronics i medial kris : En Corporate Social Responsibility studie avseende konsumentens förtroende vid en medial kris

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

Författare: Felicia Hassel; Pernilla Plog; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: De flesta företag är beroende av att gå med ekonomiskt vinst för att överleva, och vid en medial kris är det därför nödvändigt att minska risken för negativ medial rapportering. Detta för att kunna behålla varumärkets kundförtroende. Syftet med undersökningen var att ta reda på om konsumenten uppfattar CSR som en motverkande faktor för kris om företaget Samsung Electronics hamnar i en medial kris, samt hur en kris kan tänkas påverka företagsförtroendet för Samsung hos kvinnor och män. Seungho Cho och Yong-Chan Kims (2011) studerade CSR och de fann att CSR-aktiviteter samt bolagets nationalitet har huvudsakliga effekter på företagets anseende. De är båda positiva faktorer som dämpade deltagarnas och individers vilja att vidta åtgärder mot företaget vid kris (Cho & Kim, 2011). David Vogel (2006) skrev i sin bok “The Market for Virtue: The Potential and Limits of Corporate Social Responsibility” att goda gärningar i form av CSR- arbete kan skapa fördelar för företag. I den genomförda undersökningen användes en kvasi-experimentell undersökningsdesign men 127 deltagande respondenter (63 kvinnor och 64 män) som svarade på 2 olika enkäter, en med Samsungs CSR-beskrivning och en utan. Resultatet av den genomförda undersökningen visade att inga signifikanta skillnader på alfanivå 0,05 mellan grupperna med och utan CSR erhölls. Det betyder att Samsungs CSR-arbete inte hade någon avgörande effekt på konsumentens företagsförtroende efter den mediala krisen. Skillnader mellan män och kvinnor kunde dock erhållas, dessa visade bland annat att kvinnor var mer kriskänsliga än män. En korrelation mellan ålder och företagsförtroende kunde erhållas då de yngre respondenterna tenderade att ha högre förtroende för Samsung än de äldre. En slutsats som dragits av den genomförda studien är respondenterna som fick CSR-enkäten troligtvis inte fäste stort avseende vid den korta CSR-beskrivningen utan krisen blev avgörande för respondenternas företagsvärdering. Ytterligare en slutsats som dragits är att Samsung behöver bli tydligare med sitt CSR-arbete så att det är något som konsumenten undermedvetet förknippar Samsung med. Avslutningsvis tycker vi att det finns tecken på att CSR-verksamheter kan vara positivt för konsumentens företagsförtroende på långt sikt då tidigare forskning indikerat på detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)