Design som hjälpmedel för hjälporganisationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi och företagande

Sammanfattning: Under de senaste 30 åren har större uppmärksamhet riktats mot hjälporganisationer och deras verksamhet. Detta har lett till att västvärlden successivt börjat donera mer pengar till de bidragsberoende hjälporganisationerna. Samtidigt som donationerna ökat har konkurrensen mellan hjälporganisationerna vuxit. För att öka sina chanser i konkurrensen om överlevnad måste man därför differentiera sig från sina konkurrenter. Ett sätt att sticka ut i mediebruset är att erbjuda donation via designade produkter till försäljning. Syftet med denna uppsats är att genom en fallstudie analysera och utvärdera vad hjälporganisationer bör ha i åtanke då de via försäljning av designade produkter vill väcka intresse för verksamheten och på sikt bygga fler relationer med bidragsgivare. Uppsatsen har även ett delsyfte som är att genom en enkätundersökning utröna om det finns ett intresse hos människor till donation via designade produkter. Med hänsyn till företagsekonomiska teorier har vi kommit fram till viktiga faktorer som hjälporganisationerna bör tänka på i sin kontakt med bidragsgivarna. Dessa teorier har sedan jämförts med verkligheten genom djupintervjuer på personer som har strategiskt viktiga positioner på Röda Korset samt Bris. Studien har sedan kompletterats med en enkätundersökning på 200 personer för att få en bild av vad människor har för attityd till kopplingen mellan välgörenhet och designade produkter. Utifrån resultatet på fallstudien har vi kommit fram till att design är ett kraftfullt verktyg för hjälporganisationerna då de vill väcka intresse för verksamheten och på lång sikt knyta till sig fler bidragsgivare. Men bara om det utnyttjas på rätt sätt. Vår enkätundersökning visar dessutom att det finns ett stort intresse från respondenterna att bidra till hjälporganisationer genom att köpa designade produkter. De framgångsfaktorer vi observerat för lyckade designprojekt hos hjälporganisationer är att de alla varit högexponerade, väckt intresse genom att associera produkten till ett känt namn samt funnits på strategiskt viktiga försäljningsplatser. I dagsläget använder hjälporganisationer design, men utnyttjar det i alldeles för liten utsträckning. Därför bör de arbeta mer med att utveckla denna metod.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)