Koncept för att testa däckslitage

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Sammanfattning: Denna rapport omfattar utveckling av en rigg för att testa slitage av däck. Detta sker genom omkonstruktion av existerande pinne-på-skivatribometer rigg som man finner hos Kungliga Tekniska Högskolan. Pinne-på-skivatribometer även känd som tribometer, används för att undersöka hur olika material interagerar med varandra genom glidning, rullning eller kombination av dessa två. Mikropartiklarna som skapas vid slitage av däck och de effekter det har på sin omgivning är förfarande i bred utsträckning okända. Partiklarna från däckslitage uppskattas bidra till minst hälften av de mikroplaster som hamnar i vår omgivning. För att utöka kunskaperna om detta så testar man hur däck slits under olika driftförhållanden. Att testa i full skala med riktiga fordon på testbana är dyrt och ger inte samma kontroll över parametrar som i en testrigg som befinner sig i en kontrollerad miljö. En konstruktion som uppfyller uppdragsgivarens krav och önskemål har skapats i form av en CAD modell. Konstruktionen är en modifikation av pinne-på-skivatribometer testriggen och använder sig i stor utsträckning av komponenter från radiostyrda bilar samt andra vanliga standardkomponenter. Ett viktigt krav som uppfylldes var att kunna ändra vinkel på däcket, så att man också kan testa kantkontakten. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)