Läxors (o)betydande roll i matematikundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Filip Robertsson; Isidora Todorovic; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Målet med denna kunskapsöversikt är att undersöka och presentera forskningsläget gällande läxor roll i matematikundervisningen. För att undersöka detta ställdes två huvudfrågor, Är läxor effektiva? och Hur påverkar läxor kunskapsklyftan i klassen?Genom en systematisk litteraturundersökning i databaserna, ERIC, ProQuest, Google Scholar, Swepub, Researchgate samt DiVa-portal granskades ett flertal artiklar som valdes ut för denna kunskapsöversikt.Resultat av litteraturöversikten har varit tvetydigt, läxors roll i skolan ger ingen entydig bild. En del studier visar en god kunskapsökning vid läxanvändning i undervisningen, medans andra studier visar att den relativa kunskapsnivån inte påverkas av mängden läxtid som avsätts. Inte heller hade en för hög föräldrarinvolvering vid läxläsning en positiv inverkan på elevens kunskapsnivå. I kunskapsöversiktens slutsats framkommer det att läxor verkar positivt för elevens relativa kunskapspositionering i klassen, men behöver nödvändigtvis inte påverkas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)