Fritidshemmet och skolan i den integrerade inomhusmiljön : En kvalitativ intervjustudie om fritidshemmets rum i skolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Författare: Jonas Maatson; David Samuelson; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka inomhusmiljöns betydelse för personal i fritidshem och hur den integrerade delningen av lokaler med skolan påverkar fritidshemmets verksamhet. Genom att transkribera och analysera semistrukturerade intervjuer med hjälp av en tematisk analysmetod kunde vi erhålla kunskap om undersökningens område. Studiens resultat visade att den integrerade inomhusmiljön uppfattades försvåra och begränsa fritidshemmets verksamhet när fritidshemmet använde de klassrum som delades med skolans verksamhet. Vidare uppfattades den integrerade inomhusmiljön som ett problem då det kunde leda till förvirring hos elever gällande när verksamheterna börjar och slutar. Resultatet visade att fritidshem med egna lokaler inte påverkades av den integrerade inomhusmiljön även om verksamhetens lokaler användes av skolan. I studien drar vi slutsatsen att klassrummen upplevdes vara anpassade efter skolans verksamhet och fritidshemmet gavs ingen större möjlighet att anpassa de delade lokalerna efter sin verksamhet. Vidare kan vi dra slutsatsen att det fanns en önskan hos personal i fritidshem om att få tillgång till lokaler som är anpassade för verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)