”På vilka sätt kan olika undervisningsmetoder gynna elever i matematiksvårigheter?”

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

Sammanfattning: Kunskapsöversikten syftar till att undersöka gynnande undervisningsmetoder för elever med svårigheter i matematik. Genom att granska befintlig forskning identifieras olika pedagogiska tillvägagångssätt som stödjer dessa elevers lärande. Vi har använt systematiska sökningar i databaser och valt ut relevanta artiklar för analys. Dessa artiklar har genomgått en tematisk granskning och resulterat i identifierade undervisningsmetoder: aktiv undervisning, autentisk undervisning, kooperativt lärande, samundervisning och undervisning med visuellt stöd. Genom att svara på frågeställningen På vilka sätt kan olika undervisningsmetoder gynna elever i matematiksvårigheter? bidrar denna studie till att vägleda pedagogiska val för att stödja olika elevers inlärning i matematik på lågstadiet. Kunskapsöversikten utforskar flera undervisningsmetoder för att hjälpa elever med matematiksvårigheter. Resultaten visar att aktiv undervisning ökar motivation och prestation. Autentiskt lärande kopplar matematik till verkliga situationer och förbättrar förståelsen. Kooperativt lärande förbättrar problemlösningsförmågan och inkludering av elever med olika kunskapsnivåer. Samundervisning ger ökade matematikresultat, men det finns diskussion kring dess generella effektivitet. Slutligen, visuellt stöd i undervisningen visar på ökad elevprestation och intresse genom användning av visuella verktyg i matematikundervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)