Innovativa företags utformning av hållbarhetsarbete och dess inverkan på legitimiteten : en fallstudie av K2A

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Economics

Sammanfattning: Unga innovativa företag står inför en utmaning avseende att skapa och erhålla trovärdighet och legitimitet för sin verksamhet. Detta då de ännu inte byggt upp ett förtroende hos sina intressenter. Därmed behöver dessa företag hitta sätt för att uppnå legitimitet. Ett sätt kan vara att arbeta med hållbarhet, varför denna studie undersöker hur unga företag kan arbeta med hållbarhet för att erhålla legitimitet hos sina intressenter. Även vilka utmaningar unga företag möter i sitt arbete med att erhålla legitimitet samt hur dessa övervinns, undersöks i studien. I studien har författarna fokuserat på ett fallstudieföretag inom bygg- och fastighetsbranschen, K2A, där företagets hållbarhetsarbete studerats genom deras hållbarhetsredovisning. Hållbarhetsredovisning är ett sätt för organisationer att visa sina intressenter vilken påverkan företaget har på samhället avseende social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Det har även genomförts en semistrukturerad intervju med fallstudieföretagets hållbarhetschef Karina Antin, för att samla in ytterligare empiri. Fallstudieföretaget K2A är ett fastighetsbolag som startades år 2013 och räknas därför som ett ungt fastighetsbolag. Bolaget både bygger och förvaltar hyresbostäder. Grundidén var och är fortfarande att bygga långsiktigt hållbara bostäder i trä. Detta då trä är det enda förnyelsebara byggmaterialet vilket gör det hållbarare än exempelvis betong. För att besvara studiens frågeställningar har ett teoretiskt ramverk utformats där intressentteorin, legitimitetsteorin och triple bottom line är de teorier som tillsammans skapar det teoretiska ramverket. Teorierna används för att beskriva och skapa förståelse för relationen mellan företaget och dess intressenter, för att i förlängningen upptäcka om legitimitet skapas genom hållbarhetsarbetet. Empirin som samlats in genom hållbarhetsredovisningen och intervjun visar att företaget har ett omfattande hållbarhetsarbete. I studiens diskussion och slutsats fastställs att fallstudieföretaget genom sitt hållbarhetsfokus skapar legitimitet hos sina intressenter. Det fastställs även att många av företagets intressenter söker sig till dem just med anledning av deras hållbarhetsprofil. Men empirin visar också att företaget möter en rad utmaningar i sitt arbete med att erhålla legitimitet, men att de genom strategisk planering till viss del lyckas övervinna dessa utmaningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)