Konstruktion av en kundhanteringsprocess åt logistikföretaget DHL

Detta är en D-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Att designa och konstruera processer för en specifik verksamhet kan vara både en omfattande och komplex utmaning. Det är viktigt att den person eller grupp som skall designa och konstruera processen är lyhörd för verksamhetens krav och önskemål, samtidigt som det är av största vikt att de krav och önskemål som uttalas är rimliga och går att omsätta i en verklig kontext. I den här uppsatsen har jag undersökt hur en kundhanteringsprocess kan se ut och konstrueras, hos ett logistikföretag, som både utgår från verksamhetens krav och önskemål samt med stöd av befintliga modeller och teorier inom det processteoretiska området. Genom empirisk datainsamling samt insamling av teoretiskt material inom ämnesområdet har en huvudprocess bestående av tre delprocesser samt detaljerade beskrivningar av processens aktiviteter konstruerats som tillsammans med verksamheten slutligen utvärderats. Vilket framgår av utvärderingen och resultatet av undersökningen är att vald metodik för konstruktion av process samt val av insamlat empiriskt och teoretiskt material har lett till en kundhanteringsprocess som dels uppfyller verksamhetens krav och önskemål och som stöds av befintliga modeller och teorier inom det processteoretiska området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)