Socioekonomiska skillnader och familjestrukturens påverkan på barns studieresultat : - En komparativ studie mellan två samhällspolitiska system

Detta är en Kandidat-uppsats från Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Detta är en komparativ studie med en kvantitativ metod vars syfte är att få förståelse för skillnader i barns studieresultat. Vi har med hjälp av PISA undersökt huruvida föräldrars socioekonomiska kapital samt hur barnets familjestruktur påverkar dess möjligheter till ett positivt studieresultat. I dagens samhälle ser familjer ut på flera olika sätt och strukturerna varierar beroende på det socioekonomiska kapital föräldrarna besitter. Skillnader i familjestruktur kan också se olika ut beroende på vilken välfärdsstat man bor i, anledningen till detta är att en god välfärd ökar möjligheten att klara sig som ensamstående förälder, vilket i sin tur leder till ett ökat välmående. För att visa på stora skillnader valde vi att jämföra USA och Sverige där skillnaderna i välfärd är markanta. Resultaten i vår studie visade att ett land med ett samhällspolitiskt system som värnar om att ha en god välfärd, minskar den negativa effekten i studieresultat för barn ur en familj med ett lågt socioekonomiskt kapital. Vår studie visar på ett något annorlunda resultat än tidigare forskning, vilken har visat på ett samband mellan utbildningsnivå och föräldraskap; kvinnor som är lågutbildade tenderar i större omfattning att vara ensamstående föräldrar. Detta samband som tidigare forskning visat, går i vår studie endast att applicera på kvinnor i USA. Analysen har utgått från en deduktiv ansats och genom att använda ett redan färdigt datamaterial som vi modellerat om för att passa vår studie, har vi lyckats få en djupare förståelse. En förståelse i hur socioekonomiskt kapital påverkar familjestruktur och hur dessa två påverkar barns studieresultat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)